Thursday, August 21, 2008

selamat pagi cikgu..... ( cikgu ke??)

baiklah,
syukur ke hadrat Ilahi krn kte skali lg dpt bersama2 dlm klas ini..

"ape khabar murid2??"

"baik cikgu!!"

suasana agak suram pagi itu, murid2 kelihatan seperti baru blk dr kelas PJK dgn baju yg masih lg diselaputi peluh yg agk brbau.. masing2 tiada mood nak dgr ape yg ckgu cube utarakan.. berikutan itu, ckgu mengambil kputusan utk mngajar matematik dan bukan islamic studies spt yg didambakan oleh suhaili..

"baiklah murid2 skalian, ckgu nak ajar matematik arini ye.. ckgu harap kamu semua dpt mmberikan FULL AND UNDIVIDED attention ye.."

dalam nada yg giler lemah, murid2 menjawab..

"baik ckgu~"

"kamu semua ingt lg x ape yg kamu belajar masa darjah satu dulu?? kamu perlu mengembangkan suatu prsamaan..



"jika diperhatikan pada contoh di atas, prsamaan yg dberikan ialah (a+b) to the power of n.. jadi utk mengembangkan prsamaan di atas, kte cume memerlukan sebatang pembaris... pengembangan adalah sekitar radius 10cm dgn kepersisan sebanyak +- 0.001cm.. rumit bukan?? anda tidak prlu risau, anda cuma perlu cek kembali pengembangan anda btol atau tidak dgn mlakukan pengfaktoran.. pengfaktoran pula dilakukan dgn mendekatkan kembali a dgn simbol + dan bgitu juga dgn b.. jika jwpn anda sama dgn soalan yg dkemukakan, maka, anda btol!!"

seorang murid dgn rakusnya bangun, lalu bertanya...

"ckgu, ape fungsinye kite kembangkan prsamaan tu??"

"baiklah, soalan yg bgus.. sebenarnya, kte kembangkan prsamaan tu sbb soalan tu yg suruh kte kembangkan.. kalau kte faktorkan, mungkin jwpn kte akan salah... dan mungkin juga kita x dapat ape2 mrkah utk jalan kerja.. faham semua??"

"faham cikgu!!"

murid2 semakin berminat utk mendalami dgn lebih mndalam lg tjuk2 yg akan diajar...

"ok, skarang kte akn blajar trigonometry... jgn takut lg!! trigo yg akan kamu pelajari sgt senang.. kamu perlu ade skill potong2 je.. mari ckgu tunjukkan contoh..."



"contoh yg baik bukan?? seperti yg saya katakan awal td, anda hanya prlu mahir dgn skill potong memotong.. kalo nampak je mcm huruf yg same tu, potong je.. contoh satu lg adalah(1 per n darab tan x).. hanya potong n dan anda akn peroleh tax ataupn cukai dlm bahasa melayu... senang kan??"

"senang sgt ckgu!! xde yg lg mencabar ke??"

wahhhh, kerek btol bdak2 ni... xpe2..

"Ade2, anda ingt lg x tajuk limit and continuity yg kamu blaja 7 tahun lepas??haa, harini sy nk ajr kembali tajuk tu..



"haa, anda mahu sesuatu yg mncabar kan?? tu die.. sy rase kedua2 contoh yg diberikan sudah cukup jelas bg anda dan saya rasa tiada pnjelasan prlu diberikan..."

seorg murid perempuan bangun dan ckp,

"xpe ckgu, kami da mahir bnde2 cmni.."

"owh, bgus sungguh kelas ni.. tidak pernah lg sy jmpe murid2 sebagus anda di tempat lain.. "

ckgu trdiam seketika sambil memandang ke arah anak2 muridnya...

"jadi, bagaimana dgn kerja rumah yg ckgu bg bulan lepas?? da siap ke belum?? sebelum kamu hantar, biar ckgu bincang jwpn2 die dlu ye.. ni jwpn bg soalan pertama..."



"jwpn die hanyalah square root.. senang bukan?? sbb itu saya sering tkankan kpd anda kepentingan utk memahami teknik potong memotong itu.. anda hanya perlu potong nilai 2, sbb nilai itu trdapat di denominator dan juga nominator pecahan itu.. ada sebarang pertanyaan??"

"ckgu2, mane pegi line yg kat atas 2 tu??"

"owh line tu??, line tu ilang sbb ckgu padam td.. kalau kamu nak letak line tu pn xpe.. jwpn kamu akan nmpk lebih kemas nnt.. tp bg exam kamu nnt, ckgu sgt galakkan kamu letak line tu sbb pemeriksa kertas soalan akn bg markah kreativiti kpd kamu.."

semua murid mengambil pembaris dr bekas pensil mereka dan mula meletakkan line di bwah jawapan mereka itu...

" baiklah, seterusnya jwpn utk soalan yg kedua.."



"ok , soalannya adalah utk mncari x dlm segitiga yg diberi.. anda boleh mnggunakan tiga rumus utk mndapatkan x trsebut.. sine law, cosine law dan juga trigonometry law.. tapi disebabkan rumus itu trlalu rumit utk digunakan, sy akan ajar kamu cara yg lebih mudah.. anda nampak bukan x di atas rajah itu?? di situ la x.. soalan ni boleh dianggap sbg soalan bonus.. jwpnnya sudah diberi.. anda hanya prlu mncarinya... mudah bukan?"

"sangat mudah ckgu!!"

"wahhhh, kalian sgt bagus harini... baiklah, stakat itu sahaja kelas kita harini.. smoga kte brjumpa lg ye.. dan jgn lupa hantar kpd sy kerja itu sebelum lunch hour nnt ye.. baiklah, trime kasih semua~"

"TERIMA KASIH CIKGU!!"

ckgu berlalu meninggalkan kelas dan menuju ke tandas utk menyudahkan kerja beliau yg masih belum disiapkan................

6 komen busuk:

eli.suhaili said...

ahahah!
mawu potong - potong markah test kalu macam ni!
ehehe
rupa2 nya, cikgu tu cleaner ya !
:P

E=MC2 said...

haha..
memang2..
insyaallah xkan dpt full mark la kalo buat cmtu..
:P

yerp2..
die hanyalah seorg cleaner biase..
da lame die tringin nak mngajar..
tp xde pluang..
n ble da dpt pluang,
die gunakan dgn sebaiknya..
:)

fara said...

lol!
in conclusion, maths itu indah haha x)

E=MC2 said...

haha..
btol itu fara..
maths sgt indah..
esp engineering maths 3..
aka differential equations..
yg diajar oleh dr ibrahima faye..
cant be more specific..
huu`

hadio69 said...

haha "very funny peter"
xleh blah

E=MC2 said...

haha..
ko prasan ke??
ingtkan xde org prasan bnde tu..
:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Design by infinityskins.blogspot.com 2007-2008