Tuesday, January 13, 2009

Aku masih mengharap..

mungkin kedengaran agak janggal bagi seorang remaja yang hidupnya di isi dengan nombor2 dan rumus2 serta formula2 matematik untuk meminati bidang seni..

ketika di sekolah rendah, pendidikan seni mrupakan subjek yang PALING aku tidak gemari,
ckp jela mcm mane pn,
xkeysahla soalan die mcm mane pn,
objektif ke,
lukisan ke,
aku rase KBSR mase tu perlu dibubar,
dan gantikan pendidikan seni dengan subjek yang lebih mencabar..
seperti circuit theory mahupun structured programming yg sering diBABIkan oleh pelajar2 UTP..

tapi,
tika dan saat ini,
aku dapat rasakan anjakan paradigma..
kalau di skolah,
ckgu BM sering mengingatkan utk mnggunakan terma "anjakan paradigma"
dalam esei2 kami..
kerana menurut beliau, kami akan mndapat markah lebih utk itu..
tapi kini, terma lapuk itu aku tuliskan dalam diari hidup aku..

kini, aku minati seni..
ya!
bukan sekadar seni visual yang kamu TERPAKSA belajar di skolah,
tp aku minati seni secara amnya..
dan aku menganggap segala perilaku aku adalah seni,
dari cara aku makan hinggalah mengorek lubang hidung..

baru2 ni aku beli buku utopia trauma dan penulisan suara baru kontemporari..
setelah diselak2,
aku jumpe MEGA banyak terma2 dan frasa2 yang xpnah aku dengar..
dan ketika itu lah aku rasakan,
aku memerlukan otak..

bukan sekadar otak,
tapi otak A Samad Said, Rahmat Harun serta sasterawan2 tersohor yang lain..

9 komen busuk:

sue-mai.al-musadda said...

oh..aku prnh membabikan CT n SP..hahaha..

Monkey D Luffy said...

aku kalau bahasa sajak memang payah nak faham... hahaha

Fatul Akrul Ramli said...

sumai..

haha..
aku dah agak dah..
:P

Fatul Akrul Ramli said...

kapten..

haha,
kau same lah ngan aku..

sharamli said...

sbjek seni r pling sng..xyh pk..wal0pun xkreatif..aslkn xfail..hu3

Fatul Akrul Ramli said...

mmg la sng..
sng faill..
agagaga..
:P

~enon89~ said...

i hv utopia trauma too..
seyes bhse die bknm shje bombastic malah mmerlukn bom utk mgebom otak pmbacenye..

Fatul Akrul Ramli said...

haha..
btol tu..
sgt stuju

~enon89~ said...

fatul..i suggest u 2 read kasut biru rubina n romlah de untold stories...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Design by infinityskins.blogspot.com 2007-2008