Saturday, April 18, 2009

hari ini aku berbahasa inggeris.

secara tulus dan ikhlasnya aku cakap,
memang aku tak kisah kalau ada orang nak bercakap English dengan aku..
kau tanyalah aku apa-apa pun dalam english,

"Have u eaten?"

"Where did u go last night?"

"What is your name?"

"How old are you??"

aku akan jawab..

"owh, i see"

"yes, yes, yes.."

"haa, thank you.."

"naah, its ok.."

(APA AKU MEREPEK NI?)
English adalah bahasa antarabangsa..
di mana jika kamu pandai berbahasa English,
kamu mampu membeli tiket penerbangan di England..

dalam mana-mana bahasa di dunia pun..
penggunaan tatabahasa yang betul sangat di titik beratkan..
contohnya..

"thanks for the add me"

"i jump to the lake and suddenly i find a cat is eating a fish.."


"because i loves you most then your parents does"

"hey you fucking blowjob.."

okay,
abaikan contoh terakhir..
itu diambil dari show Russell Peter..

kesemua contoh di atas mempunyai kesalahan tatabahasa yang tersendiri..
atau pun orang melayu panggil grammatical error..

jika dilakukan sekali sekala,
aku boleh terima..
mungkin kamu tersalah taip,
atau mungkin ketika itu kamu sedang menggoreng belacan di dapur..
(GORENG BELACAN KE?? BUKAN BAKAR?)

tapi,
jika kesalahan itu dilakukan berulang-ulang kali..
maaflah..
aku memang tak boleh terima..




"faryn, minggu depan aku nak pergi camping kat sungai gombak.."

"serius ke?? nak JOINT, nak JOINT!!"

(MASIH BOLEH DIMAAFKAN)

"seriuslah.. buat apa aku nak tipu pulak? aku, samsul, chin peng dengan sapi yang konfem pergi.." (CUKUP SEMUA KAUM MAJORITI, AKU TAK RACIST LAH TU..)

"wah.. sapi pun ada?? aku lama tak jumpa dia.. nak JOINT dowh, nak JOINT!!"

(SUDAH MULA TAK SENANG DUDUK)

"kau ada transport tak? kalau ada, senang la.. kami semua naik transport sendiri.."

"ada2.. serius aku nak JOINTdowh.. aku rindu gila kat mereka-mereka semua tu.. bagi tahu mereka tau aku nak JOINT sekali.."


(OKAY, AKU TAKKAN SMS KAU DAH..)


untuk anda yang masih lagi bertatih membaca post ini..
joint adalah sendi..
dan perkataan itu sepatutnya digantikan dengan join..
iaitu TANPA "T"..
aku tegaskan lagi..
TIDAK PERLU!

16 komen busuk:

Dhada said...

HAHA kau ketok ja pale dia ;D

Monkey D Luffy said...

dia NAK SENDI tu

kakaka

Fatul Akrul Ramli said...

dhada..

haha..
jauh lah..
nanti2 lah..
:P

kapten..

macam mana nak bagi??
hmmm

joegrimjow said...

english ak pon xbek

Fatul Akrul Ramli said...

bagi baik la..

emmatomei said...

ahaha joint ka join kakaka
klakar..
dulu emma penim nk tulis goin or going... :) bhs sms nyer angkara :D

Fatul Akrul Ramli said...

ala..
itu dua2 pun maksud sama..
kalau join dan joint..
dua2 maksud sangat berbeza..
so, kesalahan itu mmg tak boleh diterima..

emmatomei said...

hihi kamoo nie bnyk idea ekk.. suke baca blog kamoo fatul :D

Fatul Akrul Ramli said...

byk idea ke?
haha..
sikit je laa..
kalau banyak, hari2 dah update..
emma lagi banyak idea..
:P

hihi..
terima kasih emma..
:D

emmatomei said...

no no im srius nie...
even tak update evyday
tu yg membuatkn emma tertunggu2 nk baca next blog kamoo tau..
ahaha plot penceritaan kamoo amat menarik cewahhh tringt form 5 pulak terangkan plot penceritaan :D heee

Fatul Akrul Ramli said...

haha..
hey, im touched to hear dat oke!
:)
thankies..

owh, nasib bek fatul x teringat kat form 5..
tsk3~
xmo ingat..
(OKAY FATUL, JANGAN INGAT APA2..)

pink_butterfly said...

dlm english, silap even 1 huruf pn dah ble tukar meaning kan....

=p

Fatul Akrul Ramli said...

haa..
betol, betol, betol..
ey2..
terima kasih jadi pengikut..
:D

cIk JanNah said...

nak joint!

nak joint~!!


wakakka


;))

Fatul Akrul Ramli said...

nah..
amik lah sendi i nih..
nak berapa??

adawiah.zaini said...

haahhaa. terlalu excited kot tu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Design by infinityskins.blogspot.com 2007-2008