Wednesday, May 27, 2009

kacak tetapi tidak berapa nak pandai

kita sering mengatakan yang masa tidak pernah cukup untuk kita.. tak sempat nak buat kerja, tak sempat nak berak, tak sempat nak basuh baju dan macham-macham lagi lah..

kajian yang dilakukan baru-baru ini oleh AP Dr Fatul Akrul mengatakan, ayat "Tak sempat" adalah salah satu ayat yang paling banyak diungkapkan oleh rakyat malaysia..

"serius tak sempat dowh nak berak tadi.. "

"aku rasa tak sempat nak mengorat hanis zalikha sebelum aku mati"

jika diRANKINGkan, ayat "tak sempat" berada di tempat ketiga dalam ayat yang paling banyak diungkapkan oleh rakyat malaysia..

TEMPAT PERTAMA diduduki oleh ayat ini:

"OK"

satu ayat yang boleh membawa seribu makna.. jujur.. cuba perhatikan situasi ini..

"sudikah awak menjadi isteri saya??"


jawab si bakal isteri,

"OK"

baiklah, OK mungkin membawa maksud OTAK KAU.. tapi jika dilihat di sebelah yang cerah T_T, ia membawa maksud yang membahagiakan.. walaupun begitu, aku tetap tidak suka jika aku tulis message panjang-panjang, kemudian orang yang membalas itu balas pendek sahaja,

"weh, aku fatul ni, macam ni, tadi aku jumpa cikgu blahblah, dia cakap dekat aku yang dia nak jumpa kau dekat bilik guru, tapi pukul 1 tadi lah.. since sekarang sudah pukul 3, aku tak rasa dia tunggu kau lagi.. so, kalau boleh kau pergi sahaja dekat bilik guru dan cari dia kalau-kalau dia ada dekat sana.. cakap dekat dia kau lupa nak jumpa dia.. dan B T DUB, aku jumpa awek kau dekat kafe tadi, dia lepak dengan si blah tu.. "

lepas tu dia balas macam ni,

"OK"

wtf, bengang gila..

TEMPAT KEDUA pula diduduki oleh ayat ini..

"bodoh betul"

mungkin ada antara kamu yang tak percaya.. mungkin ada yang mengatakan ayat-ayat seperti ini sepatutnya berada di tempat tiga teratas.. "babi betul" , "fuck lah macam ni", "menggelabah betul" .. (JUJURNYA CONTOH MACAM NI)

tapi tidak.. kerana ayat-ayat tersebut tidak keluar dari mulut responden semasa kajian ini dijalankan.. maka ayat "bodoh betul" dipilih di tempat kedua.. lihat contoh ini,

"fatul, sorry-sorry.. aku terpakai seluar dalam kau"

fatul membalas,

"bodoh betullah.. kau dah la gemuk, tak handsome pula.. putus nanti getah dia.."

agak unik ayat ini kerana ia boleh digunakan kepada orang yang pandai mahupun yang sememangnya bodoh juga.. dan disebabkan itu, ia mendapat tempat kedua..

seperti yang telah sedia maklum, TEMPAT KETIGA untuk ayat ini,

"tak sempat"

secara literalnya, manusia susah untuk bersyukur dengan masa.. dan sering mengatakan masa tidak pernah cukup untuk mereka.. dan jika mereka diberikan satu kuasa, mereka mahu menambahkan bilangan jam dalam sehari.. sehari kan ada 24 jam, kalau boleh nak lebih.. AGIFWGFIAWGIA betullah..




puas hati kamu sekarang??






25 komen busuk:

milimilo said...

jarang guna pkataan xsempat tu..guna time nak reka2 alasan je..
tp otak kau n bodoh betul tu slalu..tmbh2 org yg dipanggil bodoh betul tu leh sengih2 je kan.. :DD

Dhada said...

Sy ta sempat nk korek idung harini . Okay tak ? lalalalala

jayra said...

haha ketiga-tiga mmg selalu dipakai.

Fatul Akrul Ramli said...

mili..

owh yeke??
takpe2..
tp kira betul lah kan rank tu??
:PP

dhada busuk..

haha.
boleh jugak tu..

jayra..

bingo!!
hihi.
:D

Monkey D Luffy said...

errr

seluar dalm kongsi2 ker

muahaha

Fatul Akrul Ramli said...

haha...
takdelah

nawez said...

hahhaahaha contoh2 yang lawak. setuju2 dengan OK dan bodoh betol tu tapi jarang plak gune ayat tak sempat tu. mungken anda bleh lanjutkan research lagik untuk dapatkan ranking yang tepat. haha

Fatul Akrul Ramli said...

hihi..
terima kasih utk saranan tu..
:P

MeFrEe said...

fuyo0..25hours kot..
mane die blajar tuh..haha..
bgos2..

.kakijalan. said...

apsal kadang-kadang bukan top 3. kadang-kadang sedap jugak guna.

Fatul Akrul Ramli said...

diba..

haha..
tak tau lah.
kalau genap takpe lah jugak..
ni ganjil..
T_T

kakijalan..

sebab itu bukan majoriti..
:)

pink_butterfly said...

25 hours?


tu restoran kat planet mana?

Fatul Akrul Ramli said...

haha..
tak tau lah..
:P

F A R Y N said...

aku penah jumpa kedai mkn taruk 25hrs camni..aku tanya tauke kedai tu... mana datang lagi tambahan sejam tu?ada join alam bunian kah? dia gelak2 malu sbb takleh nak jawab soklan aku...

Fatul Akrul Ramli said...

owh yeke?/
kat mana tu?

sarah said...

hahaha getah spender putus tak thn.

adoiiii.
lupe plak spender ade getah.
kool2 !

Fatul Akrul Ramli said...

haha..
kalau takde getah,

ermmm..
ermm..
:PP

thejijie♥ said...

hahaha..ade btol jugek kann..
agak benggang lah kalau org antar msg pjg2.. bukan main beriya nk ckp itu ini kan..skali antar pendek kan main...huk3.. cepuk jgk kang:P

Fatul Akrul Ramli said...

haha..
yes2!!
ada geng jugak..
:P

mohd J said...

mmg layak 1st place tu.. antara sebab aku xske msg,cam sial. panjang2 taip,jawab nye ok.. F

Fatul Akrul Ramli said...

high 5!!
HIHIH

eLLa said...

ak rse..
pling byk gne perkataan ..
kalau..
ckit2..kalaulah..hehe..

anisizatyA.J said...

hahaha..sumpah betull...ok,bodoh btol..tapi tak sempat tu i jrg gune laa...anyways...dr haritu i read ur belog tp ntah cmne nk comment...tak prasan lak ade crappers kat sbelah tuu..heh..now dah jumpaa...yeay.haha

nadiah norzemi said...

salah nie ko punya kajian. selalu word aku guna cuma 'MasyaAllah'.. hahaha

Fatul Akrul Ramli said...

ella..

lain org, lain prkataan yg kuar..
kan kan kan..

anis..

ish2.
apelah kamu ni..
time kasih krn sudah dpat komen..
hee~

nadiah..

itu kan kau yang guna..
bukan majoriti..
:D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Design by infinityskins.blogspot.com 2007-2008