Thursday, October 1, 2009

lu baca ini belog sikalang, kalau tak wa lepot sama lu punya bapak

sekarang ini, dekat mana-mana pun sibuk orang cakap pasal satu Malaysia (1Malaysia).. memanglah malaysia ada satu sahaja.. (-___-") semua orang pun tahu tentang kaum majoriti di Malaysia, ada melayu, cina dan india..

setiap kaum pun ada bahasa masing-masing.. orang melayu dan india mahu belajar bahasa mandarin/kantonis.. orang melayu dan cina mahu belajar bahasa tamil.. orang cina, india dan melayu semua pun wajib belajar bahasa melayu masa sekolah.. T____T

tapi ada satu bahasa yang secara tidak langsung kita terbelajar.. cuba bayangkan seorang lelaki melayu, kacak, rambut kerinting, duit tidak ada dan sedang bercakap dengan orang melayu lain..

"abang, saya nak beli barang ni.. satu berapa? tak boleh murah lagi ke? boleh la bang, kita sama melayu.."

biasa bukan?? cuba bayangkan pula lelaki melayu yang sama bercakap dengan orang cina..

"tauke, wa mau beli ini barang.. berapa duit? ini kasi murah lagi laa.. boleh la tauke, wa selalu datang ini kedai maa.."

cuba bayangkan pula lelaki melayu yang sama bercakap dengan orang india..

"ane, ini barang saya mau beli ha.. berapa u jual? tak bleh murah kaa?? boleh la ane, u banyak handsome harini.. saya pun tarak handsome macam u.." (SAMBIL GELENG-GELENG KEPALA)

perasan tak? perasan tak? orang melayu kalau cakap dengan melayu lain, boleh sahaja guna bahasa karangan bahasa melayu darjah 6.. tapi kalau cakap dengan orang kaum lain, secara automatik, cara percakapan berubah.. mesti perasan punya, aku pun cakap macam ini jugak.. (-___-")

agak-agak macam mana la kalau cakap dengan mat salleh..

"bro, i want to buy this thing.. how much? cheap cheap cannot ha? can laa bro, u handsome today? "

okay bye,

21 komen busuk:

milimilo said...

aiyak,manyak butut r lu punya cakap ni wo..apa pasat wa tarak perasan ini 1malisyia..dey, wa cakap ini macam sama lu sbb muka lu macam apek juai ikan kat umah wa kot..hahaha..
pelik gila bunyi..

•·.·´¯`·.·• naDDy •·.·´¯`·.·• said...

erk~ betol pe yang ko bebelkan ni. tapi an an an, masa kat u aku berkawan dengan cina.tapi aku cakap cemane aku cakap dengan melayu.susah memang susah tapi eden torai.

atiQah adNan said...

macam kelakar je entry nie..
heheh btw betul-betul.. tatau kenape.. budaya agaknye.. oklaah tu meriah sikit kan malaysia ni..?

Kasut Pink said...

Blm kire beli karpet kat org pakistan + bangla, order air kat indon yg keje kedai mkn melayu & bla bla bla..

BELALANG said...

siyes bro.. suka gler ngan setiap entri ko.. he3
keep it up bro..

hurmm g memane pun org ckp pasal 1 malaysia... hu3 cm dah muak je dengor.. he3 =p

Jack-O said...

maybe some people would say.
melayu ni xde identiti btul. dgn org ni ckp mcm ni. dgn org tu ckp mcm tu. ckp jela melayu biase. mcm bangsa len xpaham plak.

tp klu kau blaja sociolinguistic.. inila namanye speak convergence.
org melayu mmg bagus. sentiasa cuba nk hormat org len n adapt sume perkara mngikut situasi.
oke fine. bangse len pn bagos gak.
kata 1malaysia beb! :)

aku-sayang-malaysia :)

Fatul Akrul Ramli said...

MILI..

haa, betul an an an..
kdng2 tu kelakar pun ada..

NADDY..

aku kat sini kwn ngan foreigners,
tak reti aku nak cakap macam diorang..
T___T

ATIQAH..

macam kelakar kan kan kan..
(-___-")

Fatul Akrul Ramli said...

KASUT PINK..

alaa, kalau bangla lebih kurang cam ckp ngan india gak..
indon lupa nk bg contoh pulak..haha

BELALANG..

terima kasih.. :)

JACKO..

owh, speaking convergence eh..
mmg sah2 takkan belajar la kalau dok utp.. T____T

chipsmore said...

i malaysia la sangattt..hakk..

p/s: i klik ur nuffnang ;)

Fatul Akrul Ramli said...

owh terima kasih cik epal.. ni yang nak belanja cik epal makan epal nih.. :D

Just_najmiE said...

oh, sgt betul.. bila sy sembang english dgn kwn2 cina, mesti english bunyi chinese.. sampai terbawak2 balik umah.. betul2 1Malaysia.. (-_-""

eh, u wan eggs wit dat ah?

Fatul Akrul Ramli said...

hihi..
betul betul betul.

Dhada said...

Sifat turun temurun org melayu (-__-")

anisizatyA.J said...

hahahaa. tu yang special snanye.ehe

Fatul Akrul Ramli said...

DHADA BUSUK..

macam adabi..

ANIS..

betul betul betul

Rose Harissa (NORA) said...

ada2 je ko ni fatul...
tapi betullah entry ko ni...
akak sendiri pun kadang otometik cakap ikut gaya bahasa bangsa itu sendiri... atau loghat negeri lawan cakap...rasanya lebih mesra gitu dan lebih dekat gitu, macam serasi di hati... hehehe

wanie said...

haha..
betul3!(gaya upin ipin)..
ni la realiti kehidupan..
yg sllu mnjd rungutan..huhu..

siggplus said...

lu ckp mmg tepat bro..
orang melayu kan suka nak ikut budaya orang lain..
cuba kau tgk, kt tv..kalau ada interview orang indon (artis ke ape) mesti nak tukar cara cakap..

gua ingt sorg je yg kalau interview indon dia tak cakap bunyi indon, cheryl samad..smpai skrg gua minat dia..heh

wa manyak suka ini post, wa kasi klik2 lu punya nuffnang

~~ maira ~~ said...

pacik.. tu belum kira lagi melayu sendiri nye loghat..
kite org perak ble ngan kwn perak, ckp perak.. ble ngan org kelate, kecek kelate sebutir duo.. dok kedah dok putaQ ckp kedah lak.. nasib org nogori x terer lg.. hak2

crazy_labelle said...

kalo wa yg ganas ni tetiba tukar nada n ayat romantis bile ckap dgn abg fatul... mcm mane tu... :D

chipsmore said...

ala...blanje makan epal je ke?? nak makan ciken copppp...hehe..

klik lagi iklan anda..kelua gamba ciken cop..hiikk ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Design by infinityskins.blogspot.com 2007-2008