Monday, November 30, 2009

mari bergeemat.. bukan berjimak lah

acapkali kita mendengar atau membaca tentang perkataan inggeris yang dimelayukan.. maksudnya perkataan yang asalnya inggeris, tapi apabila digunakan oleh orang melayu, secara automatik, perkataan itu menjadi bahasa melayu.. faham tidak? aku bagi contoh,

ini adalah ayat inggeris yang asal,

"the technology in Malaysia is interpreted by the information gained from website"

kemudian, ini adalah translasi melayu..

"teknologi di Malaysia diinterpretasikan sebagai informasi yang diperoleh dari laman web"

cuba perhatikan perkataan technology, interpreted dan juga information.. perkataan melayunya adalah sama sahaja bunyinya dengan perkataan inggeris..

tapi, tahukah anda bahawa ada juga perkataan melayu yang diinggeriskan? cuba perhatikan gambar ini,


geli mat..

jimat sudah menjadi geemat.. sekarang, kamu percayakan aku tidak?

18 komen busuk:

hannamaruku said...

fatul, name english u fart told, ok?

Just_najmiE said...

ahahaha.. ok, itu sja yg sy mmpu buat.. sekian..


click2 ur nuff.. (^^,)

Siti Nornadiah said...

saya stilll tak percaya..

Miss Lula said...

haha..
same goes to person terutama remaja yang sms-ing..
wtf! haha

chokio_nia said...

haha..taleh blah..#next entri pos sal vid geli mat la plak..klaka2..haha

F A R Y N said...

hahahaa...mcm cilake!

~kuyam~ said...

haha..melampau la tuu~

.rafiq. said...

dengar sekali macam geli mat.haha

cik EPAL said...

geli mat geli mat ;)

sya mansor said...

ntah hape hape la..
sampai nak berGEEMAT bagai

fitriah said...

saya percaya.

t.a.c.a said...

fart told... i like the way hannamaruku englicised ur name :P wakakakka...

QueenMIA said...

anda sangat kelakar.. rinduuu nyeee kat belog nie, da lame tak bace. ;( sedihkan saye?

Fatul Akrul Ramli said...

hana.. haha.. pukul kang..

najmie.. thank you..

nadiah.. percayalah..

lula.. betul betul betul..

chokio.. benda tu dah lame lah..

Fatul Akrul Ramli said...

farynn.. semestinya..

kuyam.. hehe..

rafiq.. geli mat dapat inspirasi dari ini la..

cik epal.. geli..

sya.. entah apa apa..

fitriah.. saya juga..

taca.. hanna tu gedik..

mia.. alolo, meh2 saya belanja baca belog ni..

Razman said...

sabun ni xmenjimatkan aku rasa..tp mungkin boleh digunakan sbgai pelincir ketika ingin berjimak..

hannamaruku said...

hahaha bongok ah razman.

joegrimjow said...

mana beli nih?
aku nak!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Design by infinityskins.blogspot.com 2007-2008